Feed RSS BBCD Like BBCD di Facebook BBCD di Twitter BBCD di Google+ BBCD di Youtube BBCD di Pinterest

Boikot Barangan Cina Dap

Download BBCD KIT Sekarang!

Wednesday 14 August 2013

Budaya Tamak Budaya Siapa?

http://www.thestar.com.my/News/Community/2013/08/10/Shameful-Raya-tapauing-Community-body-slams-certain-open-house-guests-for-unashamedly-taking-away-f.aspx
Hari ini dalam sejarah Cina Malaysia dilaporkan mencipta sejarah pertama kali memasuki berita iaitu membawa bekas makanan kerumah terbuka Hari Raya. Tidak lupa juga, bekas makanan itu adalah bersaiz besar dan dibawa oleh berpuluh pengunjung cina Malaysia. Presiden Ting Huat Chie yang kecewa dari Persatuan Cina-Cina Bersatu hari ini membuat satu pertemuan untuk membincangkan sikap dan adab Cina Malaysia yang tidak tahu malu dan menjatuhkan imej seluruh Cina Malaysia. Ini menampakkan sikap, adab dan perangai sebenar orang-orang Cina di Malaysia.

Presiden Persatuan Cina-Cina Bersatu berkata ini bukanlah sikap orang Cina sebenar, orang Cina sebenarnya tidak suka akan benda percuma. Kenyataan ini sedikit bercanggah kerana kaum lain di Malaysia seperti Melayu dan India dapat menyaksikan sesuatu yang berlainan di dunia realiti berbanding teori dari Presiden Ting Huat Chie.

Seorang Ketua dari Komuniti Melayu telah memberikan pandangan dan berpendirian bahawa:
"Orang Cina yang mengambil makanan percuma yang di Tapau didalam bekas sebenarnya mereka cina ini semua adalah tidak miskin, ini adalah habit,adab,sikap dan perangai mereka sebenar yang telah mereka praktik kan sebelum negara ini Merdeka lagi"

"Bagi orang Melayu, sikap Cina yang suka mengambil barang percuma bukahlah benda baru, dan ramai orang Melayu tidak terkejut. Jadi tidak perlulah menegakkan benang yang basah walaupun kami berkecil hati terhadap tindakan 'tapau' di Majlis Rumah Terbuka Hari Raya kami ini"


Namun ada juga melayu yg menyokong tindakan tak beradab ini
Seorang user yang menggunakan gambar hitam sebagai profile picture telah menyatakan kekecewaannya apabila ramai orang Melayu mengkritik keras adab orang Cina yang tanpa segan silu tapau di hadapan orang ramai. Ajo Mohd Lazim membela cina ini dengan mengatakan seharusnya kita semua berbangga kerana cina Malaysia suka tapau makanan-makanan di rumah terbuka. Apakah pandangan penyokong BBCD terhadap user bernama Ajo Mohd Lazim yang menggunkan gambar hitam sebagai profile picture ini?

Ini adalah akaunnya: https://www.facebook.com/ajo.lazim?fref=ts

No comments:

Post a Comment

Pihak BBCD tidak bertanggungjawab diatas sebarang komen.Korang pandai-pandai lah menjawab.Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Download BBCD KIT Sekarang!