Feed RSS BBCD Like BBCD di Facebook BBCD di Twitter BBCD di Google+ BBCD di Youtube BBCD di Pinterest

Boikot Barangan Cina Dap

Download BBCD KIT Sekarang!

Friday 2 August 2013

Orang Melayu ditipu Cina bahawa banyak kebaikan bahasa Mandarin

1.Bahasa Mandarin tidak pernah diangkat menjadi Bahasa Kebangsaan mahupun Bahasa Kedua negara dan kerajaan tidak punya tanggungjawab untuk mempertahankannya berdasarkan peruntukan perlembagaan.

2.Bahasa Mandarin tidak penting untuk menjadi negara maju. Singapura yang mempunyai majoriti penduduk Cina juga mampu mencapai tahap kemajuan yang pesat walaupun tidak menjadikan Mandarin sebagai keutamaan.

3.Bahasa Mandarin bukan faktor utama untuk mengukuhkan jati diri orang Cina, buktinya Cina Singapura atau Cina Amerika masih seorang Cina walaupun tidak fasih berbahasa Mandarin.

4.Masyarakat Cina tidak pernah dihalang untuk belajar bahasa Mandarin walaupun dengan perlaksanaan Pelan Pendidikan 2013-2015. Oleh itu, alasan bahawa pelan tersebut tidak memberi ruang yang cukup kepada bahasa itu adalah mengarut sama sekali.

5.Bahasa Mandarin telah dijadikan alat untuk mendiskriminasi kaum bukan Cina di syarikat-syarikat swasta dan perniagaan.

6.Bahasa Mandarin telah menyukarkan pergaulan antara kaum dan menyebabkan kaum lain terasa terpinggir dalam kumpulan Cina berwarganegara Malaysia yang hanya mahu berinteraksi dalam bahasa Mandarin.

7.Anak-anak Cina lebih fasih berbahasa Mandarin dari Bahasa Rasmi negara iaitu Bahasa Malaysia dan ini menjejaskan usaha untuk membentuk satu bangsa Malaysia.

8.Bahasa Mandarin memudahkan sesetengah pihak untuk menghasut dan menanam kebencian terhadap kaum lain kerana kaum lain tidak mampu memahaminya.

9.Akibatnya, Bahasa Mandarin melahirkan anak-anak Cina rasis dan bahasa Mandarin telah mencetus ketegangan antara kaum, lihat sahaja bahasa Red Bean Army di page-page mereka.

10.Bahasa Mandarin menjadikan anak-anak Cina sukar berkomunikasi dengan baik sehingga menyukarkan pihak lain dan diri sendiri. Contoh: tidak mampu membuat laporan polis dengan tepat, tidak mampu membuat aduan di pejabat kerajaan dengan baik serta menulis surat rasmi yang tunggang langgang bagaikan bukan warganegara ini.

11.Bahasa Mandarin menjadi punca anak-anak Cina tidak punya semangat patriotik dan tidak punya jatidiri sebagai rakyat Malaysia.

1 comment:

  1. Salam.

    Sebagai seorang Melayu yang mendapat pendidikan di sekolah Cina bukan sahaja di tanahair sendiri bahkan sampai ke negeri China dalam usaha pencarian ilmu, seperti yg diwasiatkan oleh Nabi Muhammad s.a.w, "tuntulah ilmu walau ke negeri China".

    Maka mungkin ulasan saya ini tidak disenangi oleh sebahagian pembaca yang tentunya mempunyai persepi yang negatif terhadap pembelajaran bahasa Mandarin, lalu mengambil jalan mudah dengan membuat perbandingan yang sungguh tidak ilmiah. Perbandingan seperti mengaitkan dengan bahasa Mandarin di Singapura dan sebagainya tanpa melihat dari konteks kependudukan, polisi, sejarah serta strategi negara.

    Kita akui bahawa terdapat aktivis Cina yang memperjuangkan bahasa Mandarin dan penentangan terhadap dasar-dasar kerajaan dalam Pelan Pendidikan negara, namun ia hanyalah satu rentetan dalam satu perjuangan.

    Apakah selama ini dengan dasar pendidikan vernikular yg membenarkan sekolah Cina ujud di Malaysia maka lebih ramai extremis dan petualang seperti red bean army seperti yg sdr katakan itu. Apakah sistem sekolah Cina tidak dipandang dari sudut positif yg mana para pelajarnya telah mencorakkan kepada kemajuan negara dan ekonomi yg mampan.

    Kita janganlah terlalu emosional tanpa melihat kepada faktor-faktor sejarah, sumbangan kaum Cina dalam dalam apa jua bidang. Dalam usaha kita orang-orang Melayu utk memperkasakan keMelayuan kita, kita harus kristis dan terbuka. Kita harus belajar dari orang-orang Cina dalam strategi perekonomian dan perdagangan. Maka dengan cara mempelajari bahasa Mandarin bukan hanya setakat darjah 6 sahaja tetapi harus ke peringkat yg lebih tinggi. Dgn memahami budaya dan struktur masyarakat mereka, maka kita boleh meniru apa-apa yag baik dari mereka, sementelah budaya Melayu juga dipengaruhi oleh HIndu, Arab/Islam dan Inggeris.

    Utk pengetahuan sdr, dlm diri saya terdapat dua pemikiran yang mana tunjangnya adalah Melayu Islam dan pemikiran yang baik dari peradaban Cina telah saya jadikan pedoman utk memperkayakan jatidiri dan memperkayakan minda saya.

    Ikutilah kupasan saya mengenai isu sekolah vernikular dari sudut seorang bekas pelajar sekolah Cina.

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

    ReplyDelete

Pihak BBCD tidak bertanggungjawab diatas sebarang komen.Korang pandai-pandai lah menjawab.Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Download BBCD KIT Sekarang!