Feed RSS BBCD Like BBCD di Facebook BBCD di Twitter BBCD di Google+ BBCD di Youtube BBCD di Pinterest

Boikot Barangan Cina Dap

Download BBCD KIT Sekarang!

Wednesday 12 June 2013

BAHASA MELAYU WAJIB UNTUK RAKYAT MALAYSIA...

Sesiapa pernah merasa dalam keadaan begini dan terfikir mengapa? Kita tidak nafikan dan marah jika sebuah syarikat itu berhubung dengan syarikat antarabangsa diluar yang memerlukan komunikasi dengan syarikat hongkong, china, taiwan dan banyak lagi.

Tetapi banyak syarikat di Malaysia ini hanya berkomunikasi dengan syarikat didalam Malaysia sahaja dan interaksi serta kertas kerja yang digunakan adalah bahasa Inggeris. Kenapa ini terjadi? Jika ada Melayu yang pandai berbahasa Mandarin juga akhirnya akan ditolak kerana tetap mahu memilih bangsa cina sahaja. adakah kita tinggal di CinaSia? adakah ini semangat kebangsaan Malaysia yang secara mentah menolak bangsa melayu bekerja dalam sebuah syarikat besar yang diterajui oleh Cina. Lihat fakta ini:

1.Negara: Malaysia
2.Bahasa Rasmi: Bahasa Melayu
3.Bahasa Kedua: Bahasa Inggeris
4.Pelanggan syarikat: Majoriti Melayu
5.Majoriti penduduk: Melayu
6.Kelayan akademi: Cemerlang

Kenapa Mandarin Utama. Kenapa tidak boleh diberi peluang langsung? Adakah Bahagian I.T, Sistem Kompunter, Bahasa Komputer semua telah diubah menjadi Mandarin?

No comments:

Post a Comment

Pihak BBCD tidak bertanggungjawab diatas sebarang komen.Korang pandai-pandai lah menjawab.Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Download BBCD KIT Sekarang!